Zlaté mince České republiky roku 2013

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

2013 - Most v Žampachu - zlatá mince z cyklu Mosty České...

2013 - Most v Žampachu - zlatá mince z cyklu Mosty České republiky, Proof

Most v Žampachu - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky - Špičková kvalita (Proof)

Více informací


34 900Kč vč. DPH

1 zboží na skladě

Upozornění: poslední kus skladem!

Most v Žampachu - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky - Proof

 

Nominální hodnota : 5.000 Kč

Autor : ak. sochař Zbyněk Fojtů

Materiál : 999,9 Au

Průměr : 28 mm

Síla : 2 mm

Ryzí hmotnost : 1/2 oz

Hrubá hmotnost : 15,55 g

Provedení : špičková kvalita

Hrana : hladká

Limitovaný náklad : 9.700 ks

Emise : 8. říjen 2013

Emitent : ČNB

Mincovna : Česká mincovna a.s.

Každá zlatá mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě červené krabičky s logem České národní banky. Součástí je též certifikát pravosti ČNB.

 

 

Tuto minci nabízíme také v běžné kvalitě !!!

 

Na lícní straně mince je ztvárněno několik oblouků železničního mostu v Žampachu zobrazených z podhledu. Nad vyobrazením mostních oblouků je kompozice heraldických zvířat z velkého státního znaku – uprostřed je český lev, vpravo od něj slezská orlice a vlevo od něj moravská orlice. Uvnitř prostředního oblouku je ve čtyřech řádcích název cyklu „MOSTY“, název státu „ČESKÁ REPUBLIKA“ a označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky „5000 Kč“. Minci razila Česká mincovna, její značka, která je tvořena kompozicí písmen „Č“ a „M“, je při spodním okraji mince.

Na rubové straně mince je vyobrazen celkový pohled na železniční most v Žampachu zasazený do okolní krajiny. Nad vyobrazením mostu je ve čtyřech řádcích ročník ražby „2013“ a text „ŽELEZNIČNÍ MOST V ŽAMPACHU“.

 

 

Železniční most v Žampachu

    Železniční most v Žampachu je známý především cestujícím na oblíbené trati Posázavského pacifiku, kde překračuje rokli Kocour a potok Studený nedaleko Jílového u Prahy. Jeho stavbu uskutečnila v rekordně krátkém čase v letech 1898 až 1899 firma Osvalda Žitovského, která se podílela také na dalších konstrukcích posázavských tratí. Stavbě se věnovalo denně na téměř 200 dělníků, převážně italského původu, kteří měli zkušenosti s podobnými stavbami v Alpách. Do provozu byl most jako součást Posázavského pacifiku uveden v roce 1900.

    Most v Žampachu je naším nejvyšším kamenným mostem a jedním z nejvyšších mostů na našem území. V nejvyšším místě dosahuje jeho výška 42 metrů (pro srovnání, Nuselský most v Praze je o pouhý metr vyšší). Skládá se z celkem sedmi půlkruhových oblouků s rozpětím 12 metrů a jeho délka činí 110 metrů. Kromě monumentálních rozměrů mostu je zajímavostí také vedení trati v oblouku o poloměru 180 metrů v poměrně prudkém klesání. Most je postaven z hrubě opracovaného zdiva. Na jeho pilířích jsou patrné řady vyčnívajících krakorců u patek oblouků, které nesly příčné trámy, na něž se stavěly ramenáty (dřevěné obloukové výztuže pod bednění kleneb).

Zdroj : webové stránky ČNB

 

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.