Zlaté mince České republiky roku 2011

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

2011 - Most ve Stříbře - zlatá mince z cyklu Mosty České...

2011 - Most ve Stříbře - zlatá mince z cyklu Mosty České republiky, Proof

Most ve Stříbře - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky - Špičková kvalita (Proof)

Více informací


41 500Kč vč. DPH

1 zboží na skladě

Upozornění: poslední kus skladem!

Most ve Stříbře - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky

 

Nominální hodnota : 5.000 Kč

Autor : ak. soch. Zbyněk Fojtů

Materiál : 999,9 Au

Průměr : 28 mm

Síla : 1,9 mm

Ryzí hmotnost : 1/2 oz

Hrubá hmotnost : 15,55 g

Provedení : špičková kvalita

Hrana : hladká

Limitovaný náklad : 7.300 ks

Emise : 11. říjen 2011

Emitent : ČNB

Mincovna : Česká mincovna a.s.

Každá zlatá mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě červené krabičky s logem České národní banky. Součástí je též certifikát pravosti ČNB.

 

Tuto minci nabízíme také v běžné kvalitě !!!

 

 

 

Na lícní straně mince je kompozice heraldických zvířat z velkého státního znaku a znak města Stříbra v renesanční podobě z mostní věže. Pozadí vyplňuje sgrafitová výzdoba mostní brány. Ve štítku nad znakem je název státu, označení nominální hodnoty mince a název cyklu „MOSTY“. Značka České mincovny je při dolním okraji mince.

Na rubové straně mince je celkový pohled na most s charakteristickou věží a historická podoba sousoší sv. Jana Nepomuckého. V opisu je název mostu, ročník ražby a iniciály ZF autora výtvarného návrhu mince, akademického sochaře Zbyňka Fojtů.

 

Most ve Stříbře

    Mosty, které jako nedílnou součást mají mostní věže, jsou známy po celém světě. Například ve francouzském Cahorsu má tamní most věže dokonce tři. V České republice jsou dochovány takovéto mosty pouze dva. První z nich je Karlův most v Praze a druhým je renesanční most přes řeku Mži ve Stříbře. Ten vznikl jako součást opevnění města v letech 1555 až 1560 a je dílem Benedikta Volcha ze španělského Ferrolu. Dochoval se i historický záznam o odměně tohoto stavitele, která činila 550 tolarů a deset čtvrtí bílého piva. Most byl součástí středověké stezky z Prahy přes Plzeň do západních zemí a dnes je jedinou mostní stavbou, která z této cesty zůstala zachována.

    Most byl postaven jako kamenný pětiobloukový spočívající na pilířích s polygonálními čely a umožňoval hlavní vstup do Stříbra od Prahy. Jeho šířka je 5,8 metru, celková délka činí 60 metrů a je sestaven z pískovcových kvádrů. Těleso mostu tvoří pět nestejně širokých oblouků. Tři inundační oblouky jsou postaveny před mostní věží a dva širší říční oblouky se nacházejí za ní a opírají se o stavbu mostní věže. Dvojpatrová mostní věž je sestavena z pískovcových kvádrů a je vyzdobena renesančnímu sgrafity. Na mostě se nachází socha sv. Jana Nepomuckého, která vznikla roku 1721 a je dílem Lazara Wiedemanna.

    Most až do roku 2000 sloužil silniční dopravě, od roku 2001 se započalo s generální opravou mostu včetně věže. Dnes slouží především pěší dopravě, silniční je omezená.

Zdroj : webové stránky ČNB

 

 

 

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.