Běžná kvalita (standard)

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

2008 - Pamětní stříbrná mince Viktor Ponrepo, b.k.

VIKTOR PONREPO

Pamětní stříbrná mince vydaná ke 150. výročí narození Viktora Ponrepa  - Běžná kvalita ( standard )

Více informací


550Kč vč. DPH

7 zboží na skladě

Pamětní stříbrná mince vydaná ke 150. výročí narození Viktora Ponrepa

 

Hodnota : 200 Kč

Autor : Jan Smrž

Materiál : 900 Ag, 100 Cu

Průměr : 31 mm

Síla : 2,2 mm

Hmotnost : 13 g

Provedení : běžná kvalita

Hrana :  vroubkovaná

Limitovaný náklad : 9.600 ks

Emise : 28.05.2008

Emitent : ČNB

Mincovna : Česká mincovna , Jablonec nad Nisou

Každá stříbrná mince je uložena v ochranné plastové kapsli. Součástí je též certifikát pravosti České národní banky.

Tuto minci nabízíme také ve špičkové kvalitě - Proof !!!

 Na lícní straně dvousetkoruny je zobrazen promítací přístroj, ze kterého vycházejí stylizované paprsky světla. Mezi nimi je umístěn secesně stylizovaným písmem název státu „ČESKÁ REPUBLIKA" a označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky „200 Kč". Značka České mincovny je umístěna při spodním okraji dvousetkoruny mezi nohami stojanu promítacího přístroje.

Na rubové straně dvousetkoruny jsou symbolické znaky Viktora Ponrepa - klobouk a knír. Při levém a pravém okraji dvousetkouny je neuzavřený opis „VIKTOR PONREPO" a při jejím spodním okraji jsou letopočty „1858-2008". Autorem návrhu dvousetkoruny je pan Jan Smrž. Jeho iniciály tvořené spojenými písmeny „JS" jsou umístěny při levém okraji dvousetkoruny u písmene „O" ve jménu „VIKTOR" mezi tímto písmenem a kloboukem.

Viktor Ponrepo

(6. června 1858 – 4. prosince 1926)

    Počátky české kinematografie ovlivnili především Jan Kříženecký jako autor prvních českých filmů a Viktor Ponrepo jako jejich promítač a propagátor. Ponrepo (vlastním jménem Dismas Šlambor) se na přání otce vyučil pozlacovačem, odmala však projevoval nadání v oblasti kouzelnických triků. Práce ve zlatnické dílně Šlambora nenaplňovala a místo stálého zaměstnání zvolil nejistou dráhu kouzelníka a eskamotéra. Otec jeho volbou nebyl nadšen, avšak rozhodl se nestát mu v cestě. Šlambor zažádal c.k. místodržitelství o povolení k eskamotérským produkcím a začal putovat se svým představením. Od počátku si však byl vědom, že jeho jméno není pro jeho uměleckou dráhu vhodné a je třeba jej změnit. Okouzlen zámečkem nedaleko Lysé nad Labem - Bon Repos- si změnil jméno na Ponrepo, křestní jméno změnil na lépe znějící Viktor a pseudonym byl na světě.

    Ponrepova kariéra jako kouzelníka a eskamotéra byla velmi úspěšná. Obecenstvo lákal i originálním názvem své společnosti – Ponrepovo kouzelné divadlo s původními zjevy duchů a strašidel. Po představení často zůstával s obecenstvem a vyprávěl o Praze, kterou většina jeho posluchačů nikdy nenavštívila. Ponrepo svůj program neustále rozšiřoval a když si pořídil své známé „duchy“, dosáhl v oblasti kouzelnictví vrcholu.

    Roku 1891 byla v Praze uspořádána Jubilejní výstava, na kterou dorazilo i mnoho venkovských lidí, kteří byli ohromeni nejnovějšími technickými vynálezy, jakým byl například předchůdce gramofonu – fonograf. O čtyři roky později se v Čechách objevil vedle fonografu i Edisonův přístroj na „živé fotografie“ – kinetoskop V následujících letech popularita „živých fotografií“ ještě vzrostla. V roce 1898 pořadatelé Výstavy architektury a inženýrství v Praze zařídili stánek „Český kinematograf“, jehož iniciátorem byl Jan Kříženecký, a ten se stal jedním z největších úspěchů výstavy. Kříženecký si pořídil Lumiérův kinematograf a rozhodl se promítat nejen původní francouzské filmy, ale také natáčet vlastní filmy k propagaci výstavy. Ve světle těchto novinek bylo Ponrepovi jasné, že chce – li si udržet obecenstvo, bude muset svůj program inovovat. Nejprve zakoupil Edisonův fonograf a když ani ten neudržel obecenstvo nadlouho, pořídil si i kinematograf, jímž oživoval svá představení. Ukázalo se, že nový vynález má budoucnost a místo kouzelnické živnosti se Ponrepo vrhl na dráhu provozovatele prvního putovního kina u nás. Se změnou zaměření změnil i název společnosti na Divadlo živých fotografií.

    Nejpopulárnějšími filmy, které Ponrepo promítal, byly „Příjezd jízdy“, „Trh v Neapoli“ či „ Souboj dam amerických“, největší úspěch však měly snímky z bojů Angličanů s Búry. Ponrepo cestoval po celé zemi, na promítání v Praze však neměl licenci. Tento problém vyřešil tak, že alespoň promítal na pražské periferii. Teprve v srpnu 1901 získal povolení promítat po dobu 14 dní v Pištěkově letním divadle na Královských Vinohradech, poté několik dní v roce 1904 hostoval v sále „U koruny“ v Holešovicích. Promítání zaznamenalo velký úspěch, díky kterému mohl Ponrepo založit roku 1905 letní kino na Smíchově. Stálé kamenné kino založil Ponrepo o dva roky později v Karlově ulici v domě „U Modré štiky“ a Ponrepův biograf se stal prvním stálým kinem v Praze. Hrálo se denně kromě pátků a kino mělo 56 sedadel. Zvláštností Ponrepova biografu bylo, že všechny diváky nejprve vítal osobně. S přibývajícím počtem diváků to však přestávalo být možné a proto si nechal natočit znělku, ve které se divákům ukláněl. Slovní doprovod k promítaným němým filmům obstarával Ponrepův bratr Karel Šlambor, který komentoval děj na plátně a vytvářel zvukové efekty.

    Během roku 1908 se počet stálých kin významně rozrostl. Těžká léta čekala na Ponrepa kolem roku 1910, kdy se rozpoutala silná bouře odporu kulturních činitelů proti kinematografům a výnosy tím značně utrpěly. Ponrepo tedy zkusil něco jiného a zařídil si obchod s kinematografickými potřebami a půjčovnu filmů. Jelikož však odmítal prodávat špatné filmy jako trháky, půjčovna nevydělávala a byl nucen ji zlikvidovat. Roku 1912 byl založen Spolek českých majitelů kinematografů v království českém se sídlem v Praze a Ponrepo se stal jeho prvním místopředsedou. Začátek války v roce 1914 znamenal přerušení rozvoje českých kin. Ponrepo ztratil většinu personálu a obyvatelstvo nemělo peníze na zábavu. O to větší byl návrat k filmové produkci po skončení války. V polovině dvacátých let však přišla další krize a přeplněná kina se začala náhle vyprazdňovat. To donutilo Ponrepa, aby roku 1924 požádal o obnovení eskamotérské a kouzelnické licence, protože zjistil, že ho film neuživí. Zemřel 4. prosince 1926, téměř na hranici chudoby.

Zdroj : internetové stránky ČNB

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.