2005 - Pamětní stříbrná mince Automobil Mladá Boleslav, Proof
Pamětní stříbrná mince vydaná ke 100. výročí výroby prvního automobilu v Mladé Boleslavi - Špičková kvalita (Proof)
Pamětní stříbrná mince vydaná ke 100. výročí výroby prvního automobilu v Mladé Boleslavi - Špičková kvalita (Proof)
Pamětní stříbrná mince vydaná ke 100. výročí výroby prvního automobilu v Mladé Boleslavi - Špičková kvalita (Proof)
Hodnota : 200 Kč
Autor : ak. sochař Zbyněk Fojtů
Materiál : 900 Ag, 100 Cu
Průměr : 31 mm
Síla : 2,4 mm
Hmotnost : 13 g
Provedení : špičková kvalita
Hrana : hladká s vlysem „ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA * Ag 0.900 * 13 g *"
Limitovaný náklad : 11.000 ks
Emise : 18. květen 2005
Emitent : ČNB
Mincovna : Česká mincovna v Jablonci nad Nisou
Každá stříbrná mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě modré krabičky. Součástí NENÍ certifikát pravosti České národní banky.
Tuto minci nabízíme také v běžné kvalitě !!!
Na lícní straně dvousetkoruny je uprostřed mincovního pole logo továrny Laurin & Klement, které je současně ochrannou známkou společnosti ŠKODA AUTO a. s. a na minci byla použita s jejím svolením. Při horním okraji mince je neuzavřený opis s názvem státu "ČESKÁ REPUBLIKA" ohraničený tečkami, při spodním okraji je rovněž v opisu označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky "200 Kč", taktéž ohraničené tečkami. Uprostřed při pravém okraji dvousetkoruny je značka mincovny.
Hlavním motivem rubové strany mince je vyobrazení jednoho ze dvou prvních osobních automobilů Voiturette A vyrobených v Mladé Boleslavi v roce 1905. Při horním okraji jsou letopočty "1905-2005", při levém, spodním a částí pravého okraje je v opisu text "PRVNÍ AUTOMOBIL L&K Z MLADÉ BOLESLAVI". Letopočty i text jsou ohraničeny tečkami. Autorem výtvarného návrhu dvousetkoruny je akademický sochař Zbyněk Fojtů. Jeho autorská značka je umístěna při pravém okraji mince nad blatníkem automobilu.
První osobní automobil firmy Laurin & Klement v Mladé Boleslavi
Původní továrna velocipédů pánů Václava Laurina a Václava Klementa byla založena v Mladé Boleslavi v roce 1895. Od roku 1899 byly vyráběny i motocykly, se kterými slavila firma L & K v dalších letech četné významné obchodní i sportovní úspěchy doma i v zahraničí. V roce 1905 firma rozšířila svůj výrobní sortiment i o automobily, a již na sklonku téhož roku byly v Boleslavi postaveny první dvě Voituretty typu A, které na rozdíl od pozdějších automobilů stejného typu měly drátěná kola (viz obrázek). Dvousedadlové vozy značky Voiturette A se vyráběly ještě v dalších dvou letech ve dvou provedeních - s dělenými a nedělenými sedadly. Měly zážehový čtyřdobý motor chlazený kapalinou, jejich maximální rychlost byla 40 km/h, hmotnost 500 až 600 kg. Celkem bylo vyrobeno více než 40 těchto automobilů.
V dalších letech, až do roku 1925 výroba osobních automobilů úspěšně pokračovala. V červnu roku 1925 ale firma L & K, která se již předtím přeměnila v akciovou společnost, fúzovala s Akciovou společností, dříve Škodovými závody v Plzni, čímž obchodní značka L & K, a. s. zanikla. Od té doby v Mladé Boleslavi vyráběné vozy nesou značku Škoda.
Zdroj : internetové stránky ČNB
Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...
Only registered users can post a new comment.