Běžná kvalita (standard)

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

Žďákovský most - zlatá mince z cyklu Mosty České republiky, b.k.

Žďákovský most - zlatá mince z cyklu Mosty České republiky, b.k. - emise květen 2015 - orientační cena

Žďákovský most - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky - Běžná kvalita (standard)

Více informací


24 500Kč vč. DPH

Dostupnost: Tento produkt již není na skladě

Žďákovský most - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky

 

Nominální hodnota : 5.000 Kč

Autor : Luboš Charvát

Materiál : 999,9 Au

Průměr : 28 mm

Síla : 2 mm

Ryzí hmotnost : 1/2 oz

Hrubá hmotnost : 15,55 g

Provedení : běžná kvalita

Hrana : vroubkovaná

Limitovaný náklad : 2.100 ks

Emise : 5. květen 2015

Emitent : ČNB

Mincovna : Česká mincovna, a.s.

Každá zlatá mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě červené krabičky České národní banky. Součástí je též certifikát pravosti ČNB.

 

Tuto minci nabízíme také ve špičkové kvalitě Proof !!!

 

Na lícní straně mince je zobrazen detail mostního nýtování. V jeho levé části je kompozice heraldických zvířat z velkého státního znaku. Nahoře je moravská orlice, uprostřed český lev a pod ním slezská orlice. V pravé spodní polovině mince je označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky „5000 Kč“, název státu „ČESKÁ REPUBLIKA“ a název cyklu „ MOSTY“. Značka České mincovny, která je tvořena kompozicí písmen „Č“ a „M“, je při pravém okraji mince.

Na rubové straně mince je Žďákovský obloukový most zobrazený z podhledu. V pravé spodní polovině mince je text „ŽĎÁKOVSKÝ OBLOUKOVÝ MOST“. Při levém horním okraji mince je ročník ražby „ 2015“ a při levém spodním okraji mince jsou iniciály autora mince Luboše Charváta, které jsou tvořené propojenými písmeny „LCH“.

 

Žďákovský most

Se stavbou mostu, který by spojoval břehy Vltavy u obce Žďákov bylo počítáno již v roce 1941, vzhledem k válečnému vývoji však ke stavbě nedošlo. K projektu nebylo možné se navrátit ani po válce, jelikož mezitím došlo k rozhodnutí o výstavbě vodního díla Orlík a následnému zvýšení vodní hladiny o 19 metrů, pro které by již původní plán nebyl dostačující.

Nová soutěž na výstavbu mostu proběhla v roce 1954 a jako nejvhodnější byl vybrán návrh architektů Ing. Zemana, Ing. Schindlera a Ing. arch. Kohouta s ocelovým plnostěnným obloukem. Se stavbou se započalo v roce 1957 a s určitými přestávkami trvala až do roku 1967. Most byl v nepřetržitém provozu až do roku 1998, kdy se objevily dvě trhliny v trámu mostovky a na dva měsíce musel být zcela uzavřen pro dopravu. Kvůli stále rostoucímu počtu projíždějících kamionů byl v roce 2010 uzavřen most automobilům nad 13 tun.

Délka mostu činí 542,91 m. Hlavní oblouk má rozpětí 379,60 m mezi pilíři a 330 m mezi klouby, které mají vzepětí 42,5 m. V době svého vzniku byl Žďákovský most největším prostým plnostěnným dvoukloubovým ocelovým obloukovým mostem nejen u nás, ale vůbec na celém světě. Hmotnost oblouku je 3 100 tun, hmotnost veškeré použité oceli pak 4 116.

Zdroj: webové stránky ČNB

 

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.