Stříbrné Smart mince roku 2019

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

2019 - Na kolech 1 NZD Nákladní automobil Tatra Kopřivnice

2019 - Na kolech 1 NZD Škoda Nákladní automobil Tatra

Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Nákladní automobil Tatra Kopřivnice - rok 2019

Více informací


1 740Kč vč. DPH

Dostupnost: Tento produkt již není na skladě

Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Nákladní automobil Tatra Kopřivnice - rok 2019

 

Autor : Dašek Martin, MgA.

Materiál : stříbro - Ag 999

Nominální hodnota : 1 NZD

Hmotnost : 31,1 g

Průměr : 37 mm

Provedení : proof

Hrana : hladká

Náklad : 500 ks

Emise : březen 2019

Ražba : Česká Mincovna a.s.

Stříbrná mince je opatřena ochrannou plastovou kapslí a uložena do dárkového blistrového obalu.

Nový cyklus pamětních mincí s názvem „Na kolech“ představuje ty nejzajímavější dopravní prostředky, které vznikly na území dnešní České republiky – automobily, motocykly i vlaky.

Podnik s názvem NW – Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, v češtině Kopřivnická vozovka – vstoupil do dějin tím, že vyrobil první osobní automobil se spalovacím motorem ve střední Evropě. Záhy pak v moravskoslezském městě získali stejné prvenství v oblasti nákladních automobilů. Vůz trambusového typu, který stál na samém počátku dlouhé řady světoznámých užitkových automobilů se značkou Tatra na kapotě, disponoval užitečnou nosností 2,5 t. Více než cokoli jiného připomínal železniční vagon (však se také společnost zabývala jejich výrobou) a namísto volantu se řídil pákou. K pokrokovému konstrukčnímu řešení automobilu patřila pohonná jednotka, kterou tvořily dva shodné dvouválcové čtyřdobé motory Benz s celkovým objemem 5 428 cm3. Společný výkon činil 9,72 kW – 13,2 koní – při 600 otáčkách za minutu. Dvojité řešení pohonné jednotky bylo zřejmě vynuceno tehdejší absencí motorů s vyšším výkonem. V závislosti na velikosti nákladu bylo možné motory ovládat postupně, ale pro hospodárnou jízdu po rovině bez nákladu stačil pouze provoz levého motoru. Originální exemplář nákladního vozu se do dnešních dní bohužel nedochoval, ale na základě dobových podkladů byla v roce 1979 vyrobena replika. Alespoň ta je dokladem revolučního českého výrobku s řadou pokrokových technických prvků, z nichž řada se dočkala uplatnění až po desítkách let vývoje nákladních automobilů.

Zdroj: internetové stránky ČM a.s.

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.