2021 - Stříbrná mince Jawa 350/354 sidecar - Na kolech 1 NZD
Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Jawa 350/354 sidecar - rok 2021
Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Jawa 350/354 sidecar - rok 2021
Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Jawa 350/354 sidecar - rok 2021
Autor : Dašek Martin, MgA.
Materiál : stříbro - Ag 999
Nominální hodnota : 1 NZD
Hmotnost : 31,1 g
Průměr : 37 mm
Provedení : proof
Hrana : hladká
Náklad : 700 ks
Emise : říjen 2021
Ražba : Česká Mincovna a.s.
Stříbrná mince je opatřena ochrannou plastovou kapslí a uložena do papírového blistru.
Motocykly byly po dlouhou dobu dopravním prostředkem oblíbeným u širokých vrstev společnosti. Byly dostupné, ale v oblasti užitkovosti se nemohly měřit s automobily. Ve snaze zvýšit jejich uplatnění proto konstruktéři přicházeli s nejrůznějšími vylepšeními – například tandemovými sedly či dvoukolovými návěsnými vozíky taženými za motocyklem, které se však na nekvalitních vozovkách neosvědčily. Plnohodnotným řešením se staly až speciální postranní vozíky – takzvané sajdkáry. Souprava motocyklu se sajdkárou měla podobu dvoustopé tříkolky a sloužila k přepravě osob a nákladu. Vynikala dobrou stabilitou nenáchylnou ke smyku a spolujezdci poskytovala značné, takřka automobilové pohodlí. Sloužila tříčlenným rodinám i drobným podnikatelům a skvěle se uplatnila také v armádě. S postupem času však postranních vozíků pomalu, ale jistě ubývalo. Stále častěji se totiž objevoval názor, že souprava se sajdkárou v sobě vlastně kombinuje nevýhody motocyklu i automobilu – totiž že nechrání před nepříznivým počasím ani nárazem a není hbitá ani skladná. Přesto výroba sajdkár v Československu pokračovala a jejich nová epocha začala v roce 1957. Tehdy byla lidovému družstvu Velorex svěřena výroba postranních vozíků pro motocykly takzvané Jednotné řady. Nejsilnější představitelkou Jednotné řady se stala JAWA 350/354 vyráběná v letech 1954–1962, která byla nejen výkonná a spolehlivá, ale také elegantní – v červené barvě se zlatou linkou, s chromovanými rybinami, ampérmetrem zasazeným do nádrže a sedlem typu kytara. Charakteristickým rysem motocyklu se stala zadní kyvná vidlice, kterou předchozí typy nedisponovaly a která mu zajistila přezdívku Kývačka. O vynikající konstrukci stroje svědčily obrovské obchodní úspěchy doma i v zahraničí. Řada Kývaček je i po více než půlstoletí pořád v provozu a některé z nich se stále pyšní stylovou sajdkárou…
Cyklus pamětních mincí s názvem „Na kolech“ představuje ty nejzajímavější dopravní prostředky, které vznikly na území dnešní České republiky – automobily, motocykly i vlaky.
Zdroj: internetové stránky ČM, a.s.
Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...
Only registered users can post a new comment.