Stříbrné Smart mince roku 2022

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

2022 - Stříbrná mince Osobní automobil Tatra 87- Na kolech 1 NZD

2021 - Stříbrná mince Automobil Aero 30 - Na kolech 1 NZD

Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Osobní automobil Tatra 87 - rok 2022

Více informací


3 790Kč vč. DPH

2 zboží na skladě

Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Osobní automobil Tatra 87 - rok 2022

 

Autor : Dašek Martin, MgA./ Charvát Luboš

Materiál : stříbro - Ag 999

Nominální hodnota : 1 NZD

Hmotnost : 31,1 g

Průměr : 37 mm

Provedení : proof

Hrana : hladká

Náklad : 1000 ks

Emise : leden 2022

Ražba : Česká Mincovna a.s.

Stříbrná mince je opatřena ochrannou plastovou kapslí a uložena do papírového blistru.

Tatra 87 sloužila vysokým státním úřadům, dělala radost slavným lidem a procestovala svět. V první řadě však byla designovým a technickým skvostem. Hold jí vzdává třináctá stříbrná mince České mincovny z cyklu Na kolech.

Když kopřivnická automobilka Tatra v roce 1934 představila proudnicovou Tatru 77, odborná i laická veřejnost oněměla. První sériově vyráběný aerodynamický automobil na světě působil jako zjevení z budoucnosti, ale přesto měl několik nedostatků v oblastech konstrukce a výkonu. S těmi si však hravě poradil jeho nástupce – model Tatra 87, který se začal vyrábět v roce 1936. Zásadní konstrukční inovaci představovala celokovová, částečně samonosná karoserie. Nádherně tvarovaný kapkovitý sedan s prvky Art Deco měl splývavou záď. Od motoristické veřejnosti dostala Tatra 87 přezdívku Osmička podle značky V8 umístěné v logu výrobce nad prostředním světlometem, která symbolizovala vidlicový osmiválec uložený za zadní nápravou. S maximální rychlostí 160 km/h šlo o nejrychlejší československý sériový automobil. V tomto ohledu Tatra porážela většinu světových konkurentů stejné velikosti – navzdory jejich dvojnásobně objemným motorům –, ale ve vysokých rychlostech měla tendenci vybočovat ze zvoleného směru, což pomáhala kompenzovat mohutná stabilizační ploutev na zadní kapotě. Šlo o vůz vyšší třídy, který nabízel patřičný komfort a luxus. Osmička se vyráběla i během druhé světové války, kdy si ji oblíbili zejména nacističtí důstojníci pro jízdu na německých dálnicích, a v následujícím období si ji užívali především vysoce postavení komunističtí funkcionáři. Skutečnou legendou se stala v letech 1947–1950, kdy s ní Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund podnikli cestu do Afriky a Jižní Ameriky. S nástrahami divoké přírody si tehdy poradila na výbornou. Především vzduchem chlazený motor poskytoval neocenitelnou výhodu v odlehlých oblastech skoupých na vodu. Dnes patří luxusní vůz, který reprezentuje předválečný a krátce i poválečný vrchol nabídky aerodynamických modelů, k nejvyhledávanějším a nejcennějším sběratelským automobilům na světě.

Cyklus pamětních mincí s názvem „Na kolech“ představuje ty nejzajímavější dopravní prostředky, které vznikly na území dnešní České republiky – automobily, motocykly i vlaky.

Zdroj: internetové stránky ČM, a.s.

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.