Stříbrné Smart mince roku 2022

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

2022 - Stříbrná mince Dieselelektrická lokomotiva 753 - Na...

2021 - Stříbrná mince Motocykl Jawa 50/550 - Na kolech 1 NZD

Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Dieselelektrická lokomotiva 753 - rok 2022

Více informací


3 790Kč vč. DPH

1 zboží na skladě

Upozornění: poslední kus skladem!

Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Dieselelektrická lokomotiva 753 - rok 2022

 

Autor : Dašek Martin, MgA.

Materiál : stříbro - Ag 999

Nominální hodnota : 1 NZD

Hmotnost : 31,1 g

Průměr : 37 mm

Provedení : proof

Hrana : hladká

Náklad : 1000 ks

Emise : listopad 2022

Ražba : Česká Mincovna a.s.

Stříbrná mince je opatřena ochrannou plastovou kapslí a uložena do papírového blistru.

Šestnáctá stříbrná mince České mincovny z cyklu Na kolech vzdává hold dieselelektrické lokomotivě řady 753, která nahradila zastaralé parní stroje.

Na začátku 60. let 20. století v Československu docházelo k postupné elektrifikaci hlavních a motorizaci vedlejších železničních tratí. Představitelem moderní motorové trakce se stala lokomotiva řady T 478.1 – 751. Tento typ dokázal nahradit parní lokomotivy nižších a středních výkonů, ale za silnými stroji bohužel zaostával. Systém elektrického přenosu výkonu ve spojení se spalovacím motorem byl totiž koncipován pro rychlost 80 km/h a při vyšších rychlostech již nebyl dostačující. Od Československých drah proto přišel požadavek na vývoj výkonnějšího typu dieselelektrické lokomotivy. Sladění naftového motoru s generátorem a sestavou elektrických strojů tak, aby celé soustrojí pracovalo efektivně, s minimálními ztrátami a bez poruch, je technicky náročnou záležitostí, ale podnik ČKD se s touto výzvou zdárně vypořádal. Výsledkem byla řada T 478.3 – 753, která vznikla v roce 1967. Její ústrojí bylo tvořeno naftovým motorem o výkonu 1 325 kW, trakčním generátorem a trakčními motory. Působivému designu čtyřnápravové lokomotivy s centrální strojovnou a dvěma oboustranně přístupnými stanovišti strojvedoucího vévodilo typické čelo s vystouplým oknem kabiny. Právě tomuto ikonickému prvku stroj vděčil za svou přezdívku Brejlovec. Během devíti let bylo v libeňské továrně ČKD vyrobeno celkem 408 lokomotiv T 478.3 – 753, což z této řady učinilo nejpočetněji zastoupený typ univerzálních motorových lokomotiv na československých kolejích. Z dálkové osobní dopravy Brejlovec postupně vytlačil parní lokomotivy, ale i on sám nakonec zastaral. Masivní elektrifikace na přelomu 80. a 90. let spolu s nasazováním motorových jednotek místo klasických vlaků s lokomotivou ho odsunuly na druhou kolej…

Zdroj: internetové stránky ČM, a.s.

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.