2019 - Stříbrná mince První české letadlo Bohemia B-5 - Proof
Pamětní stříbrná mince vydaná ke 100. výročí Sestrojení prvního letadla české výroby Bohemia B-5, Proof
Pamětní stříbrná mince vydaná ke 100. výročí Sestrojení prvního letadla české výroby Bohemia B-5, Proof
Pamětní stříbrná mince vydaná ke 100. výročí Sestrojení prvního letadla české výroby Bohemia b-5, Proof - emise duben 2019
Nominální hodnota : 200 Kč
Autor : Fojtů Zbyněk, Ak. soch.
Materiál : 925 Ag, 75 Cu
Průměr : 31 mm
Síla : 2,2 mm
Hmotnost : 13 g
Provedení : špičková kvalita (Proof)
Hrana : hladká s vlysem „ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA * Ag 0.925 * 13 g *"
Limitovaný náklad : 9.400 ks
Emise : 24. dubna 2019
Emitent : ČNB
Mincovna : Česká mincovna, a.s.
Každá stříbrná mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě modré krabičky. Součástí je též certifikát pravosti České národní banky.
Tuto minci nabízíme také v běžné kvalitě (standard) !!!
V roce 2019 si připomínáme 100. výročí vzniku Bohemie B-5 – prvního letounu československé výroby.
Premiérový let aeroplánu B-5, který zkonstruovalo sdružení plzeňských nadšenců s názvem Bohemia, se uskutečnil na letišti Bory u Plzně 27. dubna 1919 v režii Rudolfa Polaneckého, zkušeného pilota, který si ze služby v rakousko-uherském vojenském letectvu odnesl vyznamenání za statečnost. Záhy se dvoumístný dvouplošník představil plzeňské veřejnosti, když při oslavách Prvního máje z nebe pršely letáky propagující aeronautiku. Bohemia B-5 pak sloužila k výcviku nových pilotů a zúčastnila se vítání prezidenta Masaryka, který západočeskou metropoli navštívil 17. května. Závěr tohoto oslavného letu však skončil tragicky – letoun havaroval a v jeho kokpitu našel smrt pilotní žák. Ani to zapálené konstruktéry neodradilo, a přestože museli prakticky znovu postavit trup, za pouhých šest týdnů byl stroj opět schopen letu. Později se jeho novým domovem stalo pražské letiště Kbely, kde sloužil k výuce i zábavě. Po Polaneckého smrti při letecké nehodě se spolek Bohemia rozpadl a letoun odkoupil továrník Jaroslav Wiesner, který ho přestavěl na jednomístný kluzák. Nakonec si Bohemia B-5 našla cestu do sbírek Národního technického muzea, kde ji můžeme obdivovat i o sto let později.
Zdroj textu či obrazové části: internetové stránky ČM, a.s.
Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...
Only registered users can post a new comment.