Zlaté medaile roku 2019

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

2019 - Zlatá medaile Letoun Bohemia - číslováno - Au 1/2 Oz

2019 - Zlatá medaile Letoun Bohemia - číslováno - Au 1/2 Oz

Zlatá medaile Sestrojení prvního letadla české výroby Bohemia B-5 - rok 2019

Více informací


39 990Kč vč. DPH

Dostupnost: Tento produkt již není na skladě

Zlatá medaile Sestrojení prvního letadla české výroby Bohemia B-5 - rok 2019

 

Autor : Charvát Luboš

Materiál : zlato - Au 999,9

Hmotnost : 15,56 g

Průměr : 28 mm

Provedení : Proof

Hrana : hladká, číslovaná

Náklad : 99 ks!!!

Emise : duben 2019

Ražba : Česká Mincovna a.s.

Zlatá medaile je opatřena ochrannou plastovou kapslí a uložena do vínové kožené etue. Součástí je též certifikát pravosti České mincovny.

Nemáme ani zaoceánských přístavů ani zaoceánských lodí – vzduch je naše moře,“ nechal se slyšet Jan Bervida, propagátor československého letectví. Stejný názor měla také řada jeho krajanů. O sestrojení letadla vlastní výroby se v českých zemích počátkem 20. století pokoušel již slavný aviatik Jan Kašpar. Ne jeden, ale hned čtyři aeroplány pak ještě před první světovou válkou vytvořil spolek s názvem Bohemia. Pátý stroj plzeňského sdružení nadšenců se roku 1919 stal prvním vskutku československým letounem. Konstruktérem malého dvoumístného dvouplošníku s dvoulistou dřevěnou vrtulí, otevřenou kabinou, plátěným potahem a označením B-5 se stal inženýr Oldřich Haller. S typickou českou vynalézavostí se při stavbě letounu používalo takříkajíc vše, co amatérským aviatikům přišlo pod ruku. Jako základ posloužily komponenty z vyřazeného stroje rakouského nebo německého původu a řadu dílů pro stavbu poskytli příznivci letectví z plzeňských podniků. Motor používaný v průkopnických letounech bratří Wrightů se Hallerovi podařilo vylepšit natolik, že jeho výkonnost vzrostla o 20 % na 40 koní. Bohemia B-5 pak zažila vzestupy i pády – v jednu chvíli vítala prezidenta Masaryka, aby vzápětí téměř zanikla při tragické nehodě. Naštěstí se neztratila ve víru dějin a dodnes ji můžeme obdivovat v Národním technickém muzeu. Přestože byl první československý letoun dílem skupiny nadšenců, v téže době vznikaly v Praze první skutečné letecké továrny a letectví se postupně stalo výkladní skříní mladé republiky…

 Zdroj: Internetové stránky ČM a.s.

 

 

 

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.